Sunday, November 29, 2015

Hej då Varberg

Utcheckade och på väg mot Göteborg. Det har varit en riktigt skön helg. Gårdagens 4-rätters middag med anka, torsk, ostbricka och crème brulé var mycket smakfull och höll samma klass som fredagens middag. Samma Felicia servade oss på ett toppensätt!

Lunchen däremot var ett riktigt bottennapp... Först blev vi placerade i ett angränsande nästan folktomt rum och sedan glömde servitören av oss. När jag sa till efter en halvtimme kom det till slut in ett oätbart anklår. Men den rara receptionisten fixade fram Caesarsallad till oss.

Spaavdelningen var helt okej men ganska högljudd pga att det var så mycket folk. Men helhetsintrycket är klart bra men det slår definitivt inte Ystad Saltsjöbad eller the Lodge.

Nu en sväng till Ikea och NK.

Saturday, November 28, 2015

Fredagskvällen...

...tillbringade vi i restaurangen och åt en fantastiskt fin 3-rätters. Svampsoppa till förrätt, därefter röding och sist cheesecake. Felicia som serverade oss var otroligt duktig och trevlig. Men innan middagen hade vi tillbringat ett par timmar på Spaavdelningen. Den var helt okej.

Monday, August 3, 2015

Sol i Huizen

Hyrde cyklar och gav oss iväg en bit. Ca 30 grader och sol 😊. Då blir det lite svalkigare att cykla. Tillbringade någon timme därefter på terassen med en bok innan vi åt på hotellets restaurang. En vansinnigt fin tillagad marulk!

Sunday, August 2, 2015

Slappardag...

I Huizen. Vaknade till sol och värme! Efter frukosten gick vi ut på terassen, läste och spanade in fina båtar. Pannkakslunch på andra sidan viken och sen lite mer soffhäng. Hade tänkt att äta på hotellet men man var tvungen att reservera bord i förväg... Så en gång till bort till andra sidan.

Saturday, August 1, 2015

Calais-Huizen 32 mil

Hotellet vi bodde på var ett bra genomfartshotell och frukosten var helt ok. Körde sen vidare norrut genom Belgien och in i Holland till ett litet samhälle strax utanför Amsterdam, Huizen. Hotellet, Hampshire-Newport, låg perfekt vid vattnet med småbåtshamnen precis utanför. Vi hade bokat en svit, den var himla bra. Här ska vi kunna trivas i dagarna tre!
Vi hyrde varsin cykel på kvällen och cyklade till andra sidan av viken för att äta.

Friday, July 31, 2015

Paris-Calais 28 mil

Tre härliga dagar i Paris är över men nu dröjer det nog ett tag innan vi återkommer.
Alla de byar vi tidigare åkt igenom har alla haft gammal bebyggelse och även sett lite trötta ut. Paris har gammal bebyggelse i hela innerstaden men den ser fräsch ut! Vi jämförde utsikten från Sacre Coeur och den på Manhattan och det är en milsvid skillnad. Både på husen och på planeringen av staden... De är trevliga på var sitt sätt.
Innan vi åkte ur Paris gjorde vi ett kort besök på Père-Lachaise kyrkogård. Ett Paris i miniformat med ett gytter av hus. Såg bl.a Jim Morrisons grav och Frederic Chopins. Klart sevärt!
Calais är däremot en trött liten stad, en bedagad skönhet.
Vi checkade in på Inter-Hotel L'Haut'Aile strax utanför Calais. Rent, snyggt och fräscht.

Thursday, July 30, 2015

Andra och sista dagen i Paris

Gick till en outlet vi läst om men den var inget att ha. Gick vidare till Notre Dame men även denna gång var det lååång kö. Tog metron till Champs Elysses och flanerade där en stund. Hem och vila fötterna innan det var dags att ge sig ut på middag. Alla bistros/restauranger verkar ha ungefär samma utbud, alltså gick vi till Chez Omar, en orientalisk restaurang. Couscous till huvudrätt och patisserie oriental till dessert. Trevligt ställe för den sköna stämningen, det var riktigt fullsatt och högljutt på ett trevligt sätt.

Wednesday, July 29, 2015

Paris

Idag har vi turistat i Paris. Tog metron till Trocadero och gick över Seine till Eiffeltornet. Vi var uppe för 20 år sedan, det får räcka. Gick via Marsfältet och Champs Elysses med ett par stopp för dryck och mat. Efter en lååång promenad var vi äntligen framme i Montmartre där vin och öl är dubbelt så dyrt som någon annanstans. Vidare upp mot Sacre Coeur och sen ner igen till metron som tog oss tillbaka till hotellet. Gick nog nära en mil idag. Efter lite fotvila gick vi några kvarter för middag. En bra dag med perfekt väder, drygt 20 och sol.

Tuesday, July 28, 2015

Marais-Paris

Glad att jag inte körde i Paris... vädret är lite sådär men vi gick ut och åt en sväng i närheten.

Bourges-Paris 20 mil

Startade hyfsat tidigt, svårt att sova i stenhårda sängar men annars var hotel le Christina helt okej.
Åkte mot Loiredalen där vi köpte ett par lådor vin, stannade sen i den ursöta byn Sancerre med underbar utsikt över vinodlingarna. Fikade lite och sedan Paris nästa.

Monday, July 27, 2015

Dijon-Bourges 25 mil

Vi lämnade hotell Campanile Dijon Congres Center efter frukost och körde ner mot Beaune igen. Hotellet var förresten rena lyxen om man jämför med gårdagens. Gjorde man inte det var det helt okej. Enkelt men fräscht och välstädat. Det såg nyrenoverat ut. Sängarna var väl inte toppen men det är ju inte ovanligt... Frukosten var väl lite väl enkel men den funkade. Samma pris på detta som gårdagen...
Vi fick med oss en sista låda vin hem från 2005, spännande att se hur det smakar.

Därefter mot Bourges i Loiredalen. Hotellet, le Christine, var fräscht och kostar bara drygt 700 kr. Hur många fler än vi ger oss ut på stan för att äta utan att fråga vilket håll man ska gå åt? Och ingen karta med. Men till slut efter att ha nyttjat min skolfranska hittade vi en trevlig restaurang. Vägen tillbaka var bara en tredjedel så lång som ditvägen...

Fint ställe i en by strax utanför Beaune.

Sunday, July 26, 2015

Nuit Saint Georges...

...en by i området Cote de Nuits dit vi tog bilen idag. Mellan Dijon och Beaune, en sträcka på 4 mil, finns det nästa området i Bourgogne när det gäller vin. Eftersom det är söndag håller inte alla öppet men vi fick med oss en låda av bra kvalitet. Lite lunch på torget och sedan en slö eftermiddag/kväll på hotellet med en bok, ett par glas vin och några crepes.

Saturday, July 25, 2015

Epernay-Dijon 28 mil

Vi kunde inte komma iväg fort nog från äckelhotellet vi bodde på i natt... Jag vaknade 3.30 för att det luktade så illa och kunde inte somna om utan bokade ett i Dijon för två nätter. Och med facit i hand är det så mycket bättre!! Nyrenoverat ganska enkelt men rent, fräscht och trevlig personal. Vi hade fått tipset att åka till turistkontoret i Beaune för att få reda på mer om vingårdarna i trakten. Så det gjorde vi. På vägen tillbaka stannade vi till på en vingård vi körde förbi, Dufouleur pere et fils. De odlade visserligen inga egna druvor men företaget hade funnits i släkten sedsn 1500-talet och var nu inne på 34e generationen! Vi fick se deras källare där vi provsmakade tre sorter och en av dem utmärkte sig definitivt. En Savigny des Beaune från 2008 på Pinot noir som de flesta härifrån. Så en låda av dessa ska få plats hemma i 'vinkällaren'.

Friday, July 24, 2015

Metz-Epernay 30 mil

Idag gick resan mot champagneland, ja när vi väl lyckats komma ur från parkeringen... Fransmännen parkerar ju lite som de vill...
Åkte turistvägen, fanns hur många vingårdar som helst. Första stoppet blev i Oger hos Henry de Vaugency och en låda champagne rikare. Därefter åkte vi till Cramant och Diebolt-Vallois som har en jättegod champagne, Prestige. En sådan låda blev det.
Hittade ett hotell i Epernay på booking. Sunkigt visade det sig... men men, en natt blir det här. Staden var heller inte så mysig i jämförelse med Metz.