Friday, December 17, 2010

Kallbadhuset

Visst är det en reseblogg jag skriver... och i mil mätt är detta inte någon lång resa, kanske 0,3 mil... men gastronomisk en desto större resa! Bara promenaden ut till Kallbadhuset är vansinnigt vacker, upplyst åt alla håll. Till höger vårt gamla bostadsområde och till vänster "centrum".


Vi valde alla fyra den julinspirerade upplevelsemenyn med deras utvalda viner till. Förrätterna bestod av sill med janssonskum, lax med rökt hovmästarsås och kaneldoftande oxkind. Sillen smakade jag inte på. Har man fyllt 40 (och ett till) och hittills inte lärt sig äta det så förstår jag inte varför man ska försöka mer. Nä, jag har ALDRIG smakat det och kommer antagligen inte att göra det... Laxen var säkert också nästan rå men det ignorerade jag ;-). Oxkinden hade jag höga tankar om sedan jag sett halv 8 hos mig när ägaren till restaurangen på Iro bjöd på kokt oxkind. Kanske vad det geléklumparna av apelsin emellan som gjorde att det blev en liten konstig konsistens. Kunde inte bestämma om det var gott eller ej. Men upplägget var väldigt snyggt!


Till huvudrätt kunde man välja på fisk eller kött. Mia valde laken med färskpotatis och var väldigt nöjd med den. Jag, Per och Fredrik tog den iberiska filén och den var otroligt god. Ganska mycket smak, mmm...

Ingen middag utan efterrätt. Tre stycken närmare bestämt. En risgrynspudding med sorbet till, äggostskum med hjortronparfait och en varm dryck. Smakade väldigt bra det med. 
Vi valde deras vinpaket till allt detta vilket innebar ett gott vitt till förrätten, ett mycket fint rött från Italien till huvudrätten och ett dessertvin på slutet.

Det trevliga sällskapet!!

No comments: