Friday, November 14, 2014

Ystad Saltsjöbad - blandade bilder

Härligt ställe!!

Eastfront

Fjärde våningen bodde vi på i Eastfront-delen. Jättefräscht och underbar havsutsikt! Lite annorlunda dörrlösning till toalett och dusch... Restaurangen var suverän med superservice och riktigt vällagad mat. Deras chefskock, Daniel Müllern, hade precis vunnit årets möteskock och hade tidigare tävlat i något kockprogram i 5:an.
Spaavdelningen var också alldeles lagom för våra behov med en halvstor ljummen pool och en jacuzzi inne. Ute fanns det ett par varma källor att sitta i och en bastu. Till jul invigs några nya pooler.
Rekommenderar definitivt Ystad Saltsjöbad, väl värt ett besök!

Ystad Saltsjöbad

Vilka härliga loungemiljöer de har. Rummet med dagbäddar med utsikt ut över havet hade vi kunnat bosätta oss i. För alltid! Får man lite bubbel serverat då och då är det självklart en pluseffekt 😉

Thursday, November 13, 2014

YSB - the Creek experience

Kl 14 hade vi bokat in oss på "the Creek experience" och det visade sig vara värt varenda krona. Tillsammans med ett annat par hade vi sällskap av den trevliga värdinnan Carin som lotsade oss runt. Det började med fotbad och gick vidare med ångbastu och aromabastu. Vi fick njuta i lagunen innan vi kom in i ett turkiskt hamam. Lite aromaterapi och sedan insmorning med marockansk lera. Ett besök i regnskogen och sedan inoljade i jojobaolja. Till sist fick ökenvindarna torka våra kroppar. En sådan underbar miljö de hade byggt upp!

Ystad city

Efter frukost tog vi oss in till Ystad. Vi gick gågatan upp och ner. Inga stövlar till mig men en tröja till Per. Sen blev det fika på Fridolfs konditori, ett klassiskt gammalt fik från 50-talet som dessutom är Wallanders favoritfik!! Wallander-bakelse fanns det med 👍På väg tillbaka till YSB tog vi en tur till Mariagatan 10. Där bodde Wallander tidigare...

Spamiddag

Efter lite spaande och bubbel var det middagsdags i restaurangen. Jag började med en kycklingterrin, fortsatte med rödtunga och avslutade med en citronpaj. Lite zinfandel till det. Gott!!

On the road again...

Dags för lite spasemester igen. Denna gång är det YSB som får ett besök av oss. Men resan började med ett kyrkogårdsbesök, eller rättare sagt två kyrkogårdsbesök. Först stannade vi vid Långaryds kyrka men insåg snart att mormor och morfar inte låg där... Efter ett telefonsamtal åkte vi mot Färgaryds kyrka och där kunde vi tända ett ljus för dem. Som ni förstår var det ett tag sen vi var där... lite småvägar senare kom vi ut på E4:an. Ett tips: ät inte lunch på best western i Ljungby!

Friday, September 19, 2014

Hemresa

Gårdagens kväll avslutades med en strawberry daiquri från hotellbaren. Tidig frukost för att åka till flygplatsen. Det har varit en superb vecka och det bästa stället vi bott. Hittills... Vi kom fram till att detta var vår sjunde gemensamma resa!
Vi började med Hurgharda i Egypten mars 2001, sen fortsatte det med 2004 till Zakynthos, 2006 Skiathos, 2008 Hammamet i Tunisien, 2010 Alcudia på Mallorca och 2012 Fig Trew bay på Cypern. Och lika kul har vi varje gång. Nu ser vi två år framåt till nästa resa. Vi har funderat på Italien flera gånger men vem vet, 2016 kanske det blir det 💛

Chania 18/9

Eftersom vädret var lite ovisst idag bestämde vi oss för att ta en taxi till Chania. Endast några droppar regn fick vi men sen sken solen lika mycket som tidigare. Vi var ute efter en marknad men den var inte mycket att ha. Men trevligt hade vi 😄

Thursday, September 18, 2014

Frukost på Minoa Palace Resort & Spa

Det här kan lätt bli en vana, tjock härlig grekisk yoghurt med honung och en grym utsikt...

Wednesday, September 17, 2014

En helt vanlig dag...

Missade att skriva om gårdagen men den såg ut som i förrgår eller som idag för den delen. Appetizers har vi ätit båda kvällarna, helt vegetariskt. Gott! Det är grekerna duktiga på 😆 En ny rutin kom vi på: Frappe på stranden efter lunchen med extra glass i.
Lite väskshopping blev det idag, tre stora stråväskor inhandlades och så hittade jag en grön fin kuvertvöska. Jag skulle dock bara ha en av stråväskorna...

Monday, September 15, 2014

Stranden

Vi har faktiskt en ganska perfekt strand! Förutom att den ligger väldigt NÄRA är den inte överbefolkad. Det blir djupt snabbt, solstolarna är gratis och vi får hämta nya strandhanddukar varje dag. Och 20 m från stranden äter vi vår lunch. Kan det bättre bli?!
På jakt efter en restaurang för middagen tittade vi på väskor. Inte omöjligt att någon får följa med hem. Och mysiga restauranger finna det gott om. Många är under bar himmel fast med träd och grenar som ett slags tak. Jag och Eva delade på några förrätter medan Anna och Åsa åt lammsouvlaki. Och så bjuder de som vanligt på melon och raki till notan...

Minoa Palace Resort & Spa

Vilket fantastiskt hotell!! Strandläge vilket är toppen. Att vi dessutom blev uppgraderade till seaside var ju ett jättepluss. Den andra delen av hotellet ligger på andra sidan genomfartsvägen med en gångbro över. Helt ok det med men detta är bättre ;-)
Dessutom bytte jag och Anna rum till det på Evas och Åsas högra sida. Innan hade vi ett rum mellan oss och då blev det bökigt när vi skulle gå mellan varandras altaner men mu har vi till och med en genomgångsdörr mellan rummen... praktiskt!
Gårdagen spenderades först i mainpool med ett vattenzumbapass... sedan var det strandhäng tills det byttes mot altanhäng och sedan middag som bestod av ett antal appetizers. Gott!
Hurtbullarna i sällskapet är nu på yoga medans jag och Eva tar det lite lugnare.

Har läst alla nyhetsblaskor på nätet och och man blir ju förbannad och lite rädd med tanke på hur en ganska stor del av vår befolkning röstar...

Sunday, September 14, 2014

Platanias

Ännu en ljuvlig dag till ända... Sov som klubbade sälar till 9, sedan en härlig frukost. Solstolar - badihavet - -sola - lunch - badipool. Fiamedknuff på altan. Middag på ... för övrigt en torr trist moussaka och slutligen en strawberry daiquri, för viner