Wednesday, December 25, 2013

Kreta - Platanias - Minoa Palace Resort & Spa

Nästa års traditionella varannanårsresa med A, E & Å går till Kreta och till stället nedanför. Får väl duga till oss ;-)Minoa Palace Resort & Spa

Saturday, November 9, 2013

Lunch på Göstas

Efter ansiktsbehandling i 70 minuter, Hafvsbadets fuktbomb blev det en promenad ner till Smögenbryggan för lite lunch, fisk såklart! Sen se sig omkring, Härligt väder men blåsigt :-)
Lite fler människor i spaavdelningen under eftermiddagen liksom i restaurangen, men bara trevligt! God mat under kvällens middag men serveringspersonalen var kanske inte riktigt på topp denna sista kväll... Trevliga men glömska...

Så var hamnar Smögen Hafvsbad bland de spahotell vi besökt? I mitten på ett ungefär. Trevligt men inget ställe vi kommer att åka tillbaka till.

Friday, November 8, 2013

Frukost med utsikt

En god frukost fick vi och det andra paret som bor här. Om en timme ska jag på ansiktsbehandling, Hafvsbadets fuktbomb :-)

Thursday, November 7, 2013

Smögens Hafvsbad

Framme... vad jag vet är det tre rum av sjuttio uthyrda i natt... Men det var inga övernattande konferenser i dag och dessutom en torsdag. Positivt var att vi var nästan ensamma i spaavdelningen, å andra sidan var bubbelpoolen paj, tummen ner!! Men en kall pool fanns det. Och bastu i omklädningsrummen, lika dumt som på Sandhamns Seglarhotell! Men jag somnade skönt i solstolarna :-)

Maten var fin, en 3-rätters ingick. Förrätten var en hällefisk som var gravad eller rökt... många goda tillbehör. Kalv till huvudrätt med trattisar, snyggt mos och annat smaskigt. Desserten var en mandelmaräng med citronsorbet och tillbehör med lakritssmak.8 poäng av 10 möjliga. Dessutom var servitrisen väldigt trevlig!

Alberts Kök och Hotell

På väg till Smögen stannade vi i Trollhättan för lunch. En helt perfekt kokt kolja serverades med en ägg- och persiljesås, syrade morötter och riven pepparrot...

Monday, October 14, 2013

Smögen Hafvsbad

Så gottigt, har bokat in ett par spadagar i november :-) Vi hade tänkt att åka till St Jörgen Spa i Göteborg men så var det fullt den dag vi ville komma! Jag har googlat runt en hel del och varit inne på Smögens Hafvsbads hemsida flera gånger så dit åker vi för två dygns hafvsbadsvistelse.

Saturday, August 10, 2013

Ångbåtbryggan

Vädret klarnade upp allt eftersom och vid 16 lyste solen och det var riktigt varmt ute. Vi gick ner mot Strandvägen och fick en plats i solen på Ångbåtsbryggan. Ljuvligt! Där blev vi kvar i nästan två timmar.
När det var dags för middag gick vi till Lebanon Meza Lounge som vi gått förbi tidigare. Vi beställde en avsmakningsmeny combo och in kom alla 15 rätter. Jättegott och mätta blev vi!! Servitören kom och dukade av och frågade om vi var nöjda med förrätten. Haha, sa vi. Det sa vi inte när han kom in med nya tallrikar för grillmixen som ingick i combon. Efter den var vi inte bara mätta, vi rullade nästan därifrån...

Hallwyllska palatset

Precis i början av Hamngatan ligger Hallwyllska palatset, ett välbevarat hem som stod inflyttningsklart 1898. Då hade det kostar 1,5 miljoner att bygga.

Hagaparken

Idag tog vi bilen upp till Hagaparken för att titta på fjärilar. Hade ju självklart gärna stött på vår fina kronprinsessfamilj men de verkade inte vara hemma... Men vi tog oss en promenad i det sköna vädret. Såg lite fina byggnader.

Utsikt in mot stan.
Gustav den III:s frukostmatsal.
Koppartälten.

Friday, August 9, 2013

ABBA - the museum

Vilken lyckat att ha varit på detta museet!! Har ju varit ett stort fan av ABBA sen jag var liten, såg dem i Scandinavium när jag var 7 år och har sedan alltid gillat dem. Otroligt mycket fotografier, fakta, kläder, musik mm. Vi gick runt på 1,5 timme och man hade kunnat spendera ännu mer tid där. Men det blir det nästa gång!! Utanför det nybyggda museet fanns en trevlig bar och restaurang men vi nöjde oss med dryck. Det var en väldigt snygg byggnad, byggd helt i trä, obehandlat. Museet låg i källarvåningen, över jord låg Hotell Melody.

JAG - i samma helikopter som Agneta, Björn, Benny och Anni-Frid suttit i!!

Efter museet tog vi sjuans spårvagn tillbaka till centralen för att sedan ta tunnelbanan till Medborgarplatsen. Vi hittade ett matställe, okej men inte mer.

Sturekatten

Efter shopping lite uppiggande... Hittade som vanligt lite stickat på Cos och ett par byxor :-)

Thursday, August 8, 2013

Fotografiska

Strax nedanför Mosebacke ligger Fotografiska vid Stadsgårdshamnen. Snygg byggnad med en bra utställning. Fotografier mm av Helmut Newton, Håkan Elofsson och Motohiko Odani. Oj vad sevärt! Dessutom en trevlig museibutik och en ännu trevligare bistro på översta våningen med utsikt över vattnet som har spelningar allt som oftast. Vi satte oss istället utanför med rosé, öl och kanelbullar. Under tak för regnet ökade på... Länge väntade vi på att det skulle avta men icke!! Och där satt jag i blommig axelbandslös klänning utan kofta för den hade jag lämnat hemma... Tillslut kom det en taxi som vi tog till centralen. Lite shopping inför kvällens mat, hade tänkt att äta ute men med tanke på vädret ville vi inte ge oss ut igen. Paraply köpte vi med :-)

Mosebacke

Dagens tredje och sista höjd för idag, Mosebacke och ännu fler trappsteg... Men vi hittade några sköna fåtöljer utanför södra teatern och med lite förfriskningar till vilade vi upp oss.

Fåfängan

Efter Vitabergsparken var det dags för nästa söderhöjd, Fåfängan strax intill Slussen. Fler trappor men utsikten över Djurgården, Gamla stan, Riddarholmen mm var sevärd. Tog oss varsin klämgrillsmacka och en öl, smakade ok.

Vitabergsparken

Ingen Carl-Anton såg vi men när vi kommit upp för alla trappor stod Sofia kyrka där så fin. Något annat fanns inte direkt att se.

Wednesday, August 7, 2013

Petite - Östermalmstorg

En god Caesarsallad med rosé fick jag på Petite på Östermalmstorg. Det hade kommit lite regn tidigare under dagen men nu sken solen och det var så skönt att sitta ute!

Prins Eugens Waldemarsudde

Kulturella som vi är gick vi in i prinsens slott som stod klart 1905 och tittade på målningar. Liljefors djurmotiv är väl dock inte jättespännande... Men byggnaden var fin med ett toppenläge vid vattnet.

Rosendals trädgård

Efter att ha köpt ett femdagars Stockholmskort!! så tog vi spårvagnen ut på Djurgården och Waldemarsudde. Men först var det fika... Såg skyltarna mot Rosendal och gick ditåt. Trodde vi kom till Monika Ahlbergs fik men det var Rosendals stiftelse som drev detta. Jättegott och ett mycket mysigt ställe som blev utnämnt till årets café i the White guide.

Tuesday, August 6, 2013

Lasse i parken

Efter att Felix fått sitt fina rosa pass hos polisen på Arlanda släppte vi av honom vid terminal 5 för vidare färd mot Serbien. Jag och Per åkte tillbaka mot Stockholm. Kaffesugna som vi var åkte vi till Lasse i parken på söder. Ett mysigt ställe där de även har lite spelningar. Nu sitter vi bänkade framför allsång på Skansen i Svedmyra :-)

Monday, July 29, 2013

Gunillaberg

Vi gjorde ett trevligt besök på Gunillaberg där den danske konstnären Tage Andersen delvis håller till och har "byggt" en fantastiskt miljö. Bland annat fanns där 1000 liljor planterade på en äng, konstinstallationer i naturen, diverse djur som såg ut att ha det toppenbra. Dessutom ett nybyggt orangeri på 400 kvadrat.