Tuesday, September 11, 2018

Alimounda Mare Hotel, Karpathos

Vår nionde resa tillsammans, Anna, Eva, Åsa och jag. Denna gång blev det återigen den grekiska övärlden, Karpathos. Med åldern kommer bekvämligheten ;-) och därför bokade vi det 5-stjärniga hotellet Alimounda Mare Hotel. Hotellet ligger i utkanten av Karpathos stad, Pigadia, och på 10 minuter kommer man ner till den mysiga byn där det finns mängder av restauranger.

Hotellet har allt vad vi behöver och ligger på en fin sandstrand. Det finns en del klappersten men med badskor går det fint att ta sig ner i vattnet. Vågorna har emellanåt gått ganska höga och vattnet är verkligen varmt. Man kan ligga i och plaska lääänge!

Frukosten har det jag vill ha, grekisk yoghurt och mycket frukt. Självklart är utbudet av både varma och kalla rätter stort. Matsalen är ganska slamrig men vi har lyckats få tag på bord utomhus i skuggan alla morgnar.

Helhetsintrycket av hotellet och dess omgivningar är mycket bra!

Wednesday, July 25, 2018

Hotel Villa Adriatica

Vi har bott på Hotel Villa Adriatica ett 4-stjärnigt hotell i Supetar. Fem minuters promenad till stranden och tio till hamnen med alla restauranger. Det finns en liten pool och två bubbelbad i trädgården, badade endast en gång i poolen. Personalen var trevlig, frukosten god men Mojito kunde de INTE blanda. Rummet var inte jättestort men det räckte till. Det var rent och fräscht, till och med sängen var skön. Vi bokade ett superiorrum med balkong och havsutsikt (lite begränsad dock).

Tuesday, July 24, 2018

Split

Vädret skulle under måndagen bli molnigt så vi hade tidigare bestämt att ta färjan in till Split. Det duggregnade när vi gick mellan hotellet och hamnen men under båtresan klarnade det upp. Vi flanerade runt i de gamla delarna men det var otroligt mycket människor i rörelse, så det blev trångt överallt i de trånga gränderna. Dessutom var glassen vi köpte inte så god som i Supetar och jag hittade ingen stråväska på marknaden. Vi tog färjan hem flera timmar tidigare än vi tänkt oss och var när vi kom tillbaka så nöjda med att vi bokat just i Supetar!

Saturday, July 21, 2018

Bol & Zlatni Rat

Efter frukost tog vi bussen tvärs över ön till Bol som ligger på den södra sidan av Brač. Vi körde på fina små bergsvägar med vacker utsikt. Från centrala Bol gick det en strandpromenad kantad av diverse marknadsstånd till Zlatni Rat, Bračs mest kända strand. Den sticker ut som en landtunga i havet som är alldeles turkost. Det blåste rätt mycket vilket var skönt men vattnet kändes kallare än i Supetar. Efter en sen lunch inne i Bol tog vi bussen tillbaka till Supetar. En bra utflykt helt klart!

Friday, July 20, 2018

Strandlivet i Supetar

Hela Supetar är fullt av klapperstensstränder. För oss tar det fem minuter att ta oss dit. Vi har hittat en favoritplats i den lilla viken. Det är mycket folk där eftersom vattnet är lugnt och långgrunt. Igår efter några timmars sol och bad genade vi över kyrkogården för att äta lunch på andra sidan om viken. Efteråt tog vi oss ett dopp och där var det mer vågor och det blev snabbare djupt. Vattnet är fantastiskt klart och fint.

Supetar, Brač

Vi har väl aldrig direkt lockats av att resa till Kroatien men nu är vi här. Vi flög till Split och tog därefter färjan till Supetar på Brač. Första intrycket är en mysig stad med massor av små restauranger och barer. Det var därför vi valde Supetar för de flesta hotellen belägna på stranden verkade ligga lite utanför byarna.

Vi hann med några timmar på stranden men på eftermiddagen drog mörka moln in med regn och åska.

Monday, June 25, 2018

Bonnaire

När vi lämnade Épernay igår åkte vi förbi Champagnehuset Bonnaire i Cramant. En liten provning och vi blev ägare till två flaskor Tradition och två flaskor Vintage.

Nu har vi lämnat Oupeye i Belgien för att hamna hos Felix o Emma i Malmö i kväll.

Saturday, June 23, 2018

Mer Épernay

När vi för tre år sedan lämnade Épernay var vi ganska besvikna men det berodde nog på att vi bodde en natt på ett sunkigt hotell och hade mycket bråttom därifrån på morgonen. Nu hade vi tre dagar på oss och hann gå omkring en hel del. Många bra restauranger och champagnebarer i varje hörn gjorde sitt till. Midsommaraftonen middag åt vi på Chez Max där både mat och service var mycket bra.

Vi kommer med all säkerhet besöka Épernay fler gånger.

Magna Quies B&B

Det var ont om hotellrum när vi skulle boka men till slut fick vi ett rum i tre nätter på Magna Quies B&B. Det var ett litet ställe med endast tre rum men det låg helt perfekt på Avenue de Champagne, en vacker paradgata med både stora och små Champagnehus.

Värden, Francois, var mycket trevlig och serviceminded. Han hade en egen liten vingård där de flesta druvorna såldes till Moët & Chandon men vi provsmakade hans egen champagne och den var bra så tre flaskor blanc et blanc blev det.

Kommer vi tillbaka till Épernay bor vi gärna här igen!